
Ako vymeniť olej v automatickej prevodovke BMW E46
Výmena oleja v automatickej prevodovke BMW E46
Všade kolujú všelijaké fámy, že olej v automatickej prevodovke sa dá vymeniť len originál plniacim zariadením. Ak sa nevymení správne, prevodovka sa môže zničiť. Keďže som sám menil olej v automatickej prevodovke, rozhodol som sa poskytnúť vám jednoduchý návod, ktorý zvládne každý zručnejší človek.
V automatických prevodovkách by sa mal vymieňať olej približne po 60 000 km. V niektorých autoservisoch informujú zákazníkov, že v automatickej prevodovke je doživotný olej a vymieňať sa nemá.
Možno je to tým, že životnosť auta končí po 150 000 prejazdených kilometroch. Asi je pre autoservis výhodnejšie, keď sa prevodovka pokazí a servis samozrejme zarobí viac na jej oprave, ako by zarobil len na samotnej výmene oleja.
Rozhodol som sa, že ja v svojom aute olej vymením. Nič nie je doživotné a ak má v prevodovke kolovať špinavý olej, určite ju to opotrebuje viac, ako keď sa vymení. V mojom aute olej doteraz nikto nemenil. Má nabehané 290 000 km. Olej bol hustý čierny a špinavý. Magnet, na ktorom sa mali usadzovať nečistoty, bol tiež veľmi špinavý.
Olej v automatickej prevodovke určite odporúčam meniť. Predlžíte tým jej životnosť.
Typ prevodovky: A5S 390 R
Typ oleja: Olej do prevodoviek: Dexron VI
Typ motora: 320d M47N
Kod motora: 20 4D 4
Výkon : 110 kW/ 150 HP
Palivo: Nafta
Postup pri výmene oleja.
Nový filter
Nahrejeme auto na prevádzkovú teplotu. Olej bude redší a vytečie skôr.
Odkrútime vypustnú skrutku na olejovej vani a necháme starý olej odtiecť.
Môžeme aj vykrútiť trubky na chladenie oleja. V chladiči je tiež asi 0,5 l oleja.
Ak je olej vypustený, odkrútime olejovú vaňu. Olejová vaňa drží asi na 20 kusoch skrutiek. Opatrne ju odoberieme. Môžeme si pomôcť aj šraubovákom, ale opatrne, aby sme ne narobili ryhy na mieste tesnenia.
Odstránime starý olejový filter. Filter sa vyťahuje smerom dole. Je nasunutý na 2 kusoch tesniacich gumičiek. Ak nám ostane v prevodovke zaseknutá gumička, ako sa to stalo mne, tak ju odstránime.
Okolie prevodovky očistíme. Hlavne dno olejovej vane a magnet, ktorého úlohou je zachytávať nečistoty. Odstránime aj staré tesnenie olejovej vane a očistíme aj prírubu.
Nasunieme nový olejový filter.
Položíme na olejovú vaňu nové tesnenie a namontujeme ju na svoje miesto.
Do prevodovky sa dosť obťažne nalieva olej. Plniaca skrutka je zboku prevodovky, preto budeme musieť použiť nejaký prípravok na plnenie oleja. Buď si vyrobíme nejakú pomôcku, alebo použijeme originál pomôcku na výmenu oleja. Niektorí to robia tak, že zoberú nádobu, ktorú položia na strechu auta a hadičku z nádoby vložia do prevodovky.
Olej nalejeme tak, aby nám začal vytekať cez plniacu skrutku. Potom plniacu skrutku zaskrutkujeme a naštartujeme auto. Olejové čerpadlo si olej z olejovej vane naberie a začne ho prečerpávať.
Auto necháme naštartované a plniacu skrutku opäť odskrutkujeme. Pri naštartovanom aute tlačíme olej ďalej, až kým nám zase nezačne vytekať cez plniacu skrutku. Opäť plniacu skrutku uzavrieme.
Vojdeme do auta. S autom sa ešte nepohýname. Zaradíme R, počkáme 5 sekúnd, N , počkáme 5 sekúnd, D počkáme 5 sekúnd, SD počkáme 5 sekúnd, Prepneme do manuálu a zaradíme 1, počkáme 5 sekúnd, zaradíme 2 počkáme 5 sekúnd a zaradíme 3 a počkáme ešte 5 sekúnd. Vyššiu rýchlosť nám prevodovka zaradiť z miesta nedovolí. Preradíme späť do P.
Odskrutkujeme plniacu skrutku na prevodovke a dolejeme olej tak, aby začal vytekať. Zaskrutkujeme plniacu skrutku. Hladinu oleja kontrolujeme pri naštartovanom motore!!!
Sadneme do auta a prevezieme sa. Nevytáčame auto do vysokých otáčok !!! Pomalou jazdou preradíme všetky rýchlostné stupne. Manuálne preradíme 1 až 5. Potom necháme, nech ich preradí automatická prevodovka. Tým zabezpečíme, že sa z okruhu dostane všetok vzduch von. A je to! Po prejdení niekoľkých km môžeme ešte raz pre istotu skontrolovať hladinu oleja v prevodovke.
Počas jazdy si automatická prevodovka ukladá adaptačné hodnoty. Sú to údaje o štýle jazdy. Ak dostanete auto od človeka, ktorý na ňom jazdí pomaly, tak automatická prevodovka bude radiť rýchlostné stupne pomalšie a plynulejšie. Ak kúpite auto od človeka, ktorý má rád športovejšiu jazdu, automatická prevodovka bude zaradzovať rýchlostné stupne rýchlejšie. Pri zmene majiteľa auta je dobré vymazať adaptačné hodnoty automatickej prevodovky. Nech ich prevodovka nastaví na Váš režim jazdy.
Zhodnotenie:
Po výmene oleja som na automatickej prevodovke vymazal aj adaptačné hodnoty. Adaptačné hodnoty som vymazal auto - diagnostikou DS-150. Po výmene oleja a vymazaní adaptačných hodnôt, automatická prevodovka zaradzuje prevodové stupne oveľa rýchlejšie. Najväčší rozdiel je pri športovom režime prevodovky SD. Zrýchlenie auta je oveľa väčšie.
Autor článku nenesie žiadnu zodpovednosť za škody spôsobené neodbornou výmenou oleja!!! Článok slúži, ako návod pre ľudí, ktorý už nejakú tú prax v oprave áut majú.
Ing. Michal Imre
Diskusná téma: Výmena oleja v automatickej prevodovke BMW E46
—————
—————
—————
—————
—————
—————
Kontakt
Koprivnica 114
Koprivnica
086 43
00421911921274
imre.michal@gmail.com
IČO: 46 299 386
DIČ: 108 324 83 42
č.ú: 0452037090/0900
IBAN: SK80 0900 0000 0004 5203 7090
BIC S.W.I.F.T.: GIBASKBX